Statív pre dlhšie expozičné časy

Akonáhle potrebujeme fotografovať s dlhším expozičným časom, vhodný je statív. Často je dokonca nevyhnutný. Statív má využitie aj vtedy, keď sa chceme odfotiť a nemá kto cvaknúť, lebo všetci musia byť na zábere. Statív kupujeme podľa využitia. Či nám ide najmä o funkčnosť – vtedy by mal byť najmä dostatočne vysoký alebo či nám ide najmä o možnosti transportu – ministatívy majú ale dosť slabé využitie a často potrebujú ešte nejaký podstavec. V každom prípade statív by mal byť dostatočne pevný, aby sa nechvel – vtedy stráca význam.

Väčšinou pri fotení statívom využívame oneskorenie exponovania. Pri stlačení spúšte sa totiž fotoaparát na statíve mierne rozmyká a treba mu dať aspoň dve sekundy na upokojenie. Pri zrkadlovkách sa využíva dokonca aj oneskorené začatie snímania, lebo pri sklopení zrkadla dochádza tiež k nežiaducemu chveniu.

Fotoaparát nekupujte tesne pred dovolenkou

Chybou je kúpiť si fotoaparát a hneď ísť „na bojisko“. Na dovolenke sa vyskytnú momenty, ktoré sa už nezopakujú a pokiaľ neovládame dobre svoj fotoaparát, pokazíme tieto snímky. Po kúpe fotoaparátu je preto dôležité detailne prelúskať návod, pár krát si povyraziť a fotografovať, následne snímky v počítači hodnotiť a premýšľať o chybách a možnom vylepšení v nastaveniach. Svoj fotoaparát potrebujeme dostať do krvi predtým, ako pôjdeme fotiť niečo dôležité.

Študujme návod k svojmu fotoaparátu

Keď už hovoríme o návode, tak návody k zložitejším fotoaparátom sú často koncipované aj ako veľmi dobrá „kniha“ pre začiatočníkov – prakticky z návodov sa človek dozvie o základoch fotografovania.

Formát fotografie a formát fotopapiera

Klasický kinofilm má pomer strán 2 : 3. Digitálne fotoaparáty majú ale najmä pomer 3 : 4. To znamená, že konvenčné formáty fotopapierov ako 9 × 13 cm alebo 10 × 15 cm sú pre digitálnu fotku nevhodné. Buď treba záber orezať, alebo na papieri ostane voľný biely pás. Mnohí profesionáli preferujú formát s pomerom 2 : 3 – kompozične pôsobí estetickejšie. Formát 13 × 18 cm sa svojím pomerom (1,3846) veľmi blíži k formátu digitálnej fotografie 3 : 4 (1,3333).

V dobe digitálnej fotografie končí minimum fotiek na papieri (kedysi bolo nutné vyvolať celý film aj s nepodarenými zábermi). Na formáte 13 × 18 cm máme možnosť sa viac pokochať detailmi. Pokiaľ dôkladne selektujeme, ktoré fotky tlačíme, potom je určite tento väčší formát dobrým východiskom – pôžitok z prezerania tak vzrastie. Pokiaľ chceme menší formát a digitálne fotky sa nám nechce upravovať, môžeme preferovať firmu, ktorá ponúka formát 10 × 13 cm.

Nebojte sa literatúry

V kníhkupectvách leží množstvo literatúry o fotografovaní: prezentácie fotografií jednotlivých autorov, návody ako fotografovať, návody na úpravu fotografií, rôzne náučné knihy o jednotlivých odboroch fotografovania. Prakticky akákoľvek takáto kniha rozširuje obzory a ponúka mnoho inšpirácie a rozvíja zručnosti.

Študujte veľkých fotografov

Zožeňte si knižné publikácie s dielami slávnych fotografov. Prípadne navštívte ich internetové stránky. Sú úžasným zdrojom inšpirácie. Kompozícia, motívy, techniky, nápady... tým všetkým sa možno inšpirovať od majstrov. Navyše, prezeranie ich diel je skvelým estetickým zážitkom.

Fotografie kreatívne prepaľujte

Automatické režimy majú tendenciu merať expozíciu tak, aby žiadny bod na snímke nebol prepálený (absolútne biely alebo absolútne čierny). Hodnotné fotografie sú však veľmi často tvorivo prepálené. Práve vďaka prepáleniu vieme dodať záberom dostatočný kontrast, aby objekt sa jasne vymedzil voči okoliu. Využíva sa na to bodové meranie expozície, manuálne nastavenie expozície, alebo kompenzácia expozície. Plošné meranie expozície vytvára vo fotografii sivosť. Pri portréte dokáže prepálenie zas skryť nedostatky. Prepaľovaním je snímka abstrahovaná a núti viac pracovať fantáziu diváka, čím sa stáva hodnotnejšou.

Zvládnite aspoň jeden softvér na úpravu fotografií

Vytipujte si nejaký softvér na úpravu fotografií a naučte sa s ním kvalitne pracovať. Nebojte sa aj knižnej literatúry. Často však vystačíte s návodmi z internetu. Váš softvér by mal zvládnuť základné úpravy fotografií, okrem toho by však mal vedieť pracovať:

  • s formátom RAW
  • s EXIF a IPTC dátami
  • s vrstvami a maskami

Pre úplnosť sú spravidla vhodné aspoň dva programy: jeden na archiváciu a triedenie fotiek (IrfanView, ACDSee, Zoner Photo Studio...) a druhý na bombastické úpravy fotiek (Photoshop, Gimp...). Prípadne, podľa toho, ktorá činnosť je prioritná, volíme typ softvéru. Mnohí však vystačia so softvérom, ktorý získajú k fotoaparátu od výrobcu.

Sledujte predpovede počasia a meteorologické správy

Veľmi ľahkým terčom peknej fotografie sú východy a západy Slnka. Najmä pri západe Slnka spolu s oblohou vzniká jedinečná atmosféra. K tomu, keď sa pripoja monumenty nejakého mesta, pútavá fotografia je na svete. Takéto zábery sa ponúkajú len niekoľko desiatok minút v dni a každou minútou vzniká jedinečná svetelná situácia.

UV filter ako ochrana pred mechanickým poškodením objektívu

UV filter bráni prieniku UV žiarenia na snímač fotoaparátu. Dnes je to ale zbytočné, lebo samotné objektívy obsahujú UV filtre a pred snímačom je ďalší filter. Takže UV filter má len ten význam, že pokiaľ sa objektív s niečím zrazí, odskáče si to v prvom rade UV filter a nie samotné sklo objektívu (rozdiel v cene je zhruba desaťnásobný). Na filtroch nie je dobré šetriť. Preferovať treba osvedčené značky. Nekvalitný UV filter môže zraziť profesionálnu zrkadlovku na úroveň lacného kompaktu. Čím viac antireflexných vrstiev filter má, tým lepšie – pri kúpe je dobré zaujímať sa aj o túto informáciu.

Pri fotografovaní krajiny používajte polarizačný filter

Pokiaľ fotografujeme za slnečného svetla, je vhodné sa vyzbrojiť polarizačným filtrom. Polarizačný filter urobí snímky kontrastnejšie, najmä v presvetlených miestach a dodá farbám sýtosť. Umožňuje vidieť fotoaparátu pod vodnú hladinu – túto vlastnosť nemožno nasimulovať pomocou softvéru. Polarizačný filter je otáčavý, jeho otáčaním sa mení účinnosť. Účinok polarizačného filtra je iba vtedy, pokiaľ slnečné lúče dopadajú k filtru kolmo, čiže pokiaľ slnko svieti zhora, zo šikma alebo z bokov. Pokiaľ svietia slnečné lúče priamo do objektívu alebo zozadu vodorovne s ním, vtedy polarizačný filter obraz nezlepšuje. Drobné kompakty väčšinou filtre pripevniť k objektívu neumožňujú.

K objektu fotenia sa namiesto zoomovania fyzicky približujte

Zoomovacie objektívy urobili ľudí pohodlnými. Avšak na úkor kvality fotografie. Väčšinou je fotografia kvalitnejšia, keď je zaznamenaná z fyzickej blízkosti – z danej snímky to je aj vidieť a cítiť. Blízkosť k objektu fotenia dodáva snímke perspektívu, ale najmä ju umožňuje technicky kvalitnejšie zachytiť. Zoomovanie totiž väčšinou zvyšuje clonové číslo, čo predlžuje potrebný expozičný čas, ktorý vytvára priestor pre rozmazanie. To je umocnené ešte samotnou zvýšenou vzdialenosťou.

Ak budeme fotení, pripravme k tomu svoj výzor

Niekedy sa človek ocitá na jedinečných miestach a v jedinečných situáciách. Väčšinou vie vopred, že sa tam bude chcieť odfotiť. Preto nie je dobré to pokaziť oblečením, ktoré nepôsobí harmonicky, či adekvátne k danej situácii, pokiaľ nejde vyslovene o zámer.