Aký fotoaparát ?
Pokiaľ ste nikdy nefotili a chceli by ste začať, stojíte pred dilemou, aký fotoaparát si kúpiť. Pokiaľ sa obávate finančného hľadiska, tak dobrou správou je, že kvalita fotoaparátu sa na hodnote fotografie podieľa spravidla tak do 10 %.
To dominantné je príležitosť, skúsenosť, tvorivosť a fotografické videnie.
V prvom rade si treba ujasniť, k čomu má fotoaparát slúžiť. Na ilustráciu pomôže porovnanie medzi digitálnou zrkadlovkou a kompaktom.
ZrkadlovkaKlady:
Zápory:
Využitie :
|
KompaktKlady:
Zápory:
Využitie:
|
Ako vidno, skĺbiť všetky výhody je nemožné. Akýsi kompromis môžu predstavovať hybridy a to kompakty, kde sa striedajú objektívy – sú relatívne skladné a s kvalitou snímok malých zrkadloviek. Avšak snímky nikdy nebudú v kvalite väčších poloprofi a profi zrkadloviek a transportné možnosti nikdy nedosiahnu výhody drobných kompaktov.
Pre dobrú fotografiu je nevyhnutná príležitosť. Čím častejšie máte pri sebe fotoaparát, tým viac príležitostí či náhodných zaujímavých situácií môžete odfotiť. Takže pre niekoho je dôležitejšie mať obsahovo zaujímavé fotografie, hoci menej kvalitné ako mať parametrami kvalitné fotografie so slabým obsahom.
Kompakty sú dobré aj pre začiatočníkov, ktorí sa chcú s fotením zoznámiť. Pokiaľ zistia, že ich to nebaví, nemusia ľutovať drobnú investíciu. S kompaktom začínajúci fotograf aj zistí, akému typu fotografie sa chce venovať a podľa toho si bude neskôr skladať zrkadlovku.
Recenzie sledujte s rozvážnosťou
Na internete ako aj v časopisoch nájdete množstvo recenzií k jednotlivým modelom. Ich dôveryhodnosť stojí však za pováženie. Pokiaľ recenzuje jednotlivé modely samotný predajca, tak spravidla nezvýrazňuje negatíva, lebo potrebuje predať všetko, čo recenzuje. Pokiaľ recenzuje fotoaparát človek, ktorý si ho práve kúpil, spravidla ho nemá s čím adekvátnym porovnať (často s modelom, ktorý kupoval pred rokmi).
Na kvalitné recenzie treba zobrať cenovo a triedovo príbuzné fotoaparáty rôznych značiek, s nimi fotiť v úplne identických podmienkach a následne porovnávať vyhotovené fotografie a hodnotiť prácu s jednotlivými modelmi ako aj kopu iných faktorov. Ani pri záverečnej správe nemáte však istotu, že do nej nezasiahlo sponzorské jednej zo značiek. Ak je pri nejakom modely ospevovaná akási funkcia, položte si otázku, či ju ozaj využijete. K recenziám pristupujte preto skepticky – berte ich najmä ako doplnkový a inšpiratívny zdroj.
Technologický vývoj fotoaparátov alebo za čo si treba priplatiť
Sú isté parametre, ktoré výrobcovia neustále vylepšujú. Patrí sem napr. rýchlosť zapnutia fotoaparátu (to znamená: za aký čas od zapnutia môžete cvaknúť), takisto rýchlosť ostrenia (dôležité pre momentky), zväčšuje sa množstvo režimov a funkcií (čo málokto využije), zväčšuje sa rozlíšenie natáčaného videa. Taktiež sa zväčšuje rozlíšenie LCD displeja, pri ktorom je významné aj to, či sa dá LCD displej otáčať – využiteľné pri autoportréte, alebo pri fotení z uhlov, kedy nie je možné sa na displej pozrieť. Ďalšie parametre si rozoberieme detailnejšie.
Počet Megapixelov
Kedysi bol hlavným parametrom pri kúpe digitálu počet Megapixelov. Čím viac Megapixelov, tým na väčšom papieri vyzerá fotografia dostatočne detailne. Veľké rozlíšenie snímky má aj tú výhodu, že z neho môžete robiť výrezy. Napr. urobíte snímok a niekde v jeho rohu si všimnete zaujímavý moment – vzniká tak nový objekt, ktorý z pôvodnej snímky môžete vyrezať. Čím viac Mpx má odfotená snímka, tým bude detailnejší aj jej čiastkový výrez.
Avšak, čím viac Mpx, tým viac zaberajú fotografie na našom disku. Súčasné fotoaparáty na trhu majú počet Mpx spravidla od 8 Mpx vyššie, čo bohate na amatérske účely stačí. Takže neberte ako kritérium rozhodovania počet Megapixelov, čo sa predajcovia často snažia nanútiť. Pre zaujímavosť: na fotografiu s rozmermi 10 × 15 cm stačí fotografia v rozlíšení 3 Mpx.
Kvalita snímača
Pokiaľ porovnáte výtvory fotoaparátov za 300 € a za 3000 €, tak hlavný rozdiel bude v kvalite snímača. Čím vyššia citlivosť (ISO), tým za horších svetelných podmienok môžete fotiť. Čím kvalitnejší snímač, tak tým menej budú zašumené. Vývoj snímačov je najperspektívnejšia oblasť fotovývoja, lebo prekonávajú zhoršené podmienky (nedostatok svetla) a fotografom otvára nové možnosti.
Tým, že sa už kvalitné snímače vyrábajú sériovo, tak ide len o umelé držanie cien a teda marketingovú stratégiu – kto si potrpí na kvalitu fotiek (spravidla profesionáli) a teda aj do prístroja investuje, sú pri tvorbe vo výhode aj pred talentovanými amatérmi. Kvalita snímača je teda pri digitálnych fotoprístrojoch v súčasnosti snáď najvýznamnejší parameter. Žiaľ, informovanosť spravidla končí len pri jeho rozsahu, napr. ISO 100 – 3200.
Optický zoom
- Optický zoom je po počte Megapixelov asi druhý najzvýrazňovanejší marketingový parameter. Optický zoom v skutočnosti nevypovedá o miere zväčšenia, ale iba o pomere medzi najvyššou a najnižšou ohniskovou vzdialenosťou. Treba si uvedomiť, že príliš zoomovaný obraz (napr. viac ako 6 ×) v rukách ťažko udržíte – fotoaparát sa nám v rukách chveje, čo spôsobuje rozmazanosť fotografie. Na obrázku vidno ako veľkosť tohto rozmazania rastie priamo úmerne so vzdialenosťou. Navyše pri zoomovaní rastie väčšinou aj clonové číslo a tým aj čas potrebný na zachytenie svetla. Preto optický zoom 12 ×, prípadne 18 × bez statívu je nepoužiteľný a aj so statívom je kvalita fotografií bežných fotoprístrojov veľmi slabá, pokiaľ nie sú podmienky úplne ideálne (čo je veľmi zriedka).
Svetlo vzduchom totiž neprechádza ideálne, ale je výrazne ovplyvňované. So vzrastajúcou vzdialenosťou klesá kontrast a zvyšuje sa jas pozadia, tiež klesá sýtosť farieb. Všimnite si ako vyzerá vzdialená „zelená“ hora na pozadí mnohých fotografií. Tento jav je prakticky nemožné úplne vykompenzovať technikou. Preto namiesto zoomovania sa radšej k objektu fotenia fyzicky približujte. Násobkom optického zoomu sa preto pri kúpe nenechajte ohúriť.
Na čo sa pri výbere fotoaparátu zamerať
Ekvivalent minimálnej ohniskovej vzdialenosti
Dôležitejší parameter ako optický zoom je v skutočnosti rozsah ohniskových vzdialeností, a to konkrétne v hodnotách ekvivalentných pre klasický kinofilm. No a čím nižšie číslo v milimetroch, tým širší uhol záberu bude mať váš fotoaparát. Na objektívoch (obrázky nižšie) sa však ohniskový rozsah udáva v reálnych hodnotách a nie ako ekvivalent ku kinofilmu. Do prepočtu tu vstupuje tzv. Crop faktor, čo je pomer uhlopriečok snímača ku klasickému kinofilmovému políčku. Preto zisťujte vždy ohniskový rozsah ekvivalentný ku kinofilmu.
Čím nižšie spodné číslo, tým viac perspektívy na fotografiách. Ale najmä pri fotení väčších objektov (napr. budov) alebo pri fotení skupiny ľudí v uzavretej miestnosti, keď už jednoducho nemáte kam cúvnuť, viac širokouhlý objektív ešte objekt dokáže zachytiť.
Dnes už mnohé drobné kompakty majú minimálnu ohniskovú vzdialenosť ekvivalentne ku kinofilmu 25 mm, čo je slušná hodnota. Preto odporúčam skôr preferovať tieto fotoaparáty pred tými, čo ju majú napr. 36 mm ap.
Na fotografii (námestie v Levoči) vidieť jasne rozdiel. Fotené to bolo zrkadlovkou s ultraširokouhlým objektívom, ktoré však stoja od 500 € vyššie a ich ohniskový rozsah je žalostne nízky, preto majú slabé, špecifické využitie. Jednotlivé rámčeky ukazujú, aký výrez zo scény by ste odfotili fotoaparátmi s vyššou ohniskovou vzdialenosťou z rovnakého miesta a teda sa obrali o monumentálnosť celej scény.
Clonové rozpätie
Ďalšou dôležitou vecou je, ako sa mení clonové číslo pri zmene ohniska (pri zoomovaní). Je iba minimum objektívov, čo má túto hodnotu konštantnú počas celého ohniskového rozpätia. Čím nižšie clonové číslo, tým lepšie. A práve pri lacnejších drobných kompaktoch pri zoomovaní clonové číslo výrazne rastie, čím sa predlžuje expozičný čas a teda je často nemožné niečo kvalitne zachytiť. Viac v článku expozičná rovnica.
- Objektívy Leica využívané aj v niektorých Lumixoch majú tento parameter vcelku priaznivý, napr. od F2.0 do F3.3. Iné fotoaparáty tieto hodnoty majú o dosť vyššie, napr. F2.7 až F5,9. Vtedy je často ideálne nezoomovať a k objektom sa približovať, ale napr. široký uhol záberu vyžaduje priblíženie sa na intímnu vzdialenosť a zároveň deformuje tváre.
Kompenzácia expozície
Fotoaparáty najjednoduchšie na ovládanie (veľmi rozšírené drobné lacné kompakty) umožňujú málokedy riadiť expozíciu. Väčšinou sa treba spoľahnúť na automatické nastavenie, čo nemusí vždy vyhovovať nášmu tvorivému zámeru. Jedným z riadiacich prvkov, ktoré do toho môžu zasiahnuť, je kompenzácia expozície. Tým dokážeme snímok stmaviť alebo naopak zosvetliť, čím tvorivo prepálime niektoré miesta. Praktické je mať túto funkciu po ruke v podobe tlačítka a nie túto funkciu zahrabenú niekde v ponuke fotoprístroja, kde sa treba dlho preklikávať. Jeho symbolom je štvorec, v ktorom je plusko a mínusko.
Všeobecné rady: ako pri kúpe výrazne ušetriť
Veľmi praktické je, pokiaľ k fotoaparátu dostanete aj náhradný akumulátor. Vtedy vás nezaskočí pri fotení jeho nečakané vybitie a teda koniec fotoakcie. Akumulátor sa dá aj dokúpiť, ale tento druh príslušenstva býva osve predražený. To isté platí v podstate pre všetko príslušenstvo kupované osve. Preto je ideálne kupovať zrkadlovku rovno s dvoma objektívmi, náhradným akumulátorom – dá sa tak veľa ušetriť. Taktiež si zistite, aký softvér je k fotoaparátu dodaný a či je v plnej a nie Trial verzii (pokiaľ už máte zaužívanú prácu s inými grafickými programami, tak na tom nezáleží).
Dnes už býva bežným štandardom pýtať si v obchodoch zľavu. Marža na tovare je zriedka pod 10 %, väčšinou je 30, 40, 50 a viac percent. Jednoduchou primitívnou otázkou: „Koľko mi viete dať na to zľavu?“ môžete ušetriť desiatky percent, čiže aj stovky eur.
Dobré je mať na pamäti, že pri elektronike, teda aj pri fotoaparátoch platí zásada rýchleho poklesu ceny. Ak chcete ušetriť, rozhodne nekupujte model, ktorý práve prišiel na trh. Pozrite sa na jeho o rok starších bratov. Porovnajte parametre a ceny. Zistíte, že zlepšenie je zanedbateľné, avšak rozdiel v cene často aj vyše 30 %. Po dvoch-troch rokoch nejakej modelovej rady na trhu ceny novších vylepšených modelov zvyknú klesať pod polovicu (niekde k tretine) v porovnaní s uvádzacími cenami danej modelovej rady.
Posledné rady ku kúpe
Rôzne fotoaparáty podporujú rôzne typy pamäťových kariet. Keď ich budete kupovať, tak taký typ, ktorý pasuje do vášho prístroja.
Pri porovnávaní cien a parametrov zistíte, že tie rozdiely nie sú až také veľké, pokiaľ zrovna niekde nebeží ozaj zaujímavá cenová akcia. Konečné rozhodnutie by nemal urobiť rozum, ale srdce. Ako vám fotoaparát padne do rúk, ako sa vám s ním pracuje, ako sa vám páči – od toho najmä bude závisieť vaša chuť fotiť.